Alle mulighetene som nå finnes rundt nettsider og ulike plattformer i sosiale medier kan virke skremmende og uoverkommelig, men frykt ikke! Du trenger ikke være over alt. Velg de kanalene du er komfortabel med å bruke, og dropp resten. Som et minimum anbefaler vi en statisk nettside og en Facebook-side. Om du ønsker å være synlig i flere kanaler er det ingenting i veien for det, men husk at du skal ha tid til å oppdatere og følge opp alle disse kontoene.
Nettside
Nettsiden er på mange måter ditt vindu mot verden. Her kan du vise fram gården, ysteriet, drivhuset, stabburet, familien, produktene etc. I en travel hverdag er det ofte vanskelig å finne tid til oppdateringer, men du kan gjøre det enklere for deg selv. Dropp «nyheter» på siden din, og velg heller noen aspekter ved drifta du ønsker å fremheve, som ikke endres så ofte. Gjør det enkelt. For eksempel holder det i massevis å i første omgang kun opprette «Velkommen»(Om oss/gården/setra), «produkter» og «kontakt». Har du tid og ork, så kanskje du tar med en side med oppskrifter der dine produkter er i fokus og utdyper om drifta di, historien til gården/setra/fisket. For nyhetsoppdateringer anbefaler vi at du heller benytter Facebook, husk da å linke til Facebook-siden din fra nettsiden og omvendt.
Husk å gjøre det enkelt å finne ut hvor kundene kan få tak i varene.
Ta gjerne en titt på Aalan gårds hjemmeside www.aalan.no. Den er veldig enkel og grei, og inneholder all informasjonen kunden trenger. De har også noen fine filmer, dette er med på å gi kundene et innblikk i gården, og bygge relasjon med deg og din drift.
Prestholts hjemmeside www.prestholt.no er også enkel og fin, lett å orientere seg på, og henviser til Facebook for nyhetsoppdateringer.
Flere av våre produsenter bruker WordPress til å lage sin nettside, her finnes det både gratis og betalingsversjoner og siden er enkel å bruke.
Last opp et pent forsidebilde, navngi menyvalgene dine og skriv inn informasjonen som hører til på de ulike sidene. Husk å lenke til Facebook-siden deres.
Et siste tips: Ikke skriv «her kommer…» Gjør deg ferdig, eller vent med å legge det ut. Det er altfor mange nettsider der ute, sist oppdatert i 2010, med «her kommer snart spennende nyheter» etc.
Facebook er nok den plattformen i sosiale medier som når flest. Lag en side for drifta di, og igjen: gjør det enkelt for folk. Hva selger du og hvordan får folk tak i produktene? Legg ut bilder fra ting som skjer på gården: lamming, de første potetene er i jorda, jordbærene er modne, du baker, det treskes, du er ute og fisker etc.
Si ifra når du skal være på Bondens marked! Del arrangementene som ditt lokale Bondens marked oppretter, legg ut en link til markedsdagen på bondensmarked.no og fortell gjerne kundene hvilke produkter du skal ha med deg.
Del gjerne også saker fra Bondens marked Norge og ditt lokale marked. Hver gang du deler noe får dine følgere en påminnelse om at du finnes (pass på å ikke overdrive så folk blir lei)
Hvordan lage en Facebook-side? Følg linken: Facebookside. For de aller fleste av dere vil valget om hva slags side dere skal opprette falle på «Bedrift, organisasjon eller institusjon». Ved valg av type bedrift er det en kategori som heter «Mat- og drikkebedrift» For de av dere som har gårdsbutikk eller av andre grunner ønsker at folk skal komme til gården kan «Lokal bedrift eller lokalt sted» også være et alternativ.
Fyll inn bedriftens navn og klikk på «kom igang»
Du kommer nå inn på siden din. Her ligger da noen tips til hva du bør begynne med. Følg gjerne disse. Før du begynner å invitere folk til siden din eller dele den, bør den se ganske komplett ut.
- Legg til et profilbilde – for eksempel logoen din om du har det.
- Legg til et forsidebilde – gjerne et fint landskapsbilde, et bra bilde av produkter, dyr e.l.
- Legg til en kort beskrivelse – kort om historien bak drifta, hva gjør du, hvilke produkter har du, hvordan får folk tak i produktene dine? Sørg for å få med nok informasjon til at folk finner det de leter etter, men ikke skriv for langt heller, for da er det ingen som leser det.
- Opprett et brukernavn for siden – gjerne bare det samme som navnet på siden, i ett ord, uten ÆØÅ. For eksempel Heidal landbruksprodukter får brukernavnet @heidallandbruksprodukter eller bare @heidallandbruk
- Legg til link til nettsiden din om du har det.
- Har du fine filmer fra drifta di, så legg gjerne ut disse.
Inviter venner og link til Facebook-siden din fra nettsiden din.
Etter Facebook er nok Instagram både det enkleste og mest brukte. Del enkelt bilder fra hverdagen på gården og legg ut bilder når du er på marked. På Instagram brukes også emneknagger og geotagger. Legg til stedet du er når du er på Bondens marked – da vil folk se at det er Bondens marked om de leter etter noe å gjøre på stedet. Til emneknagger er det egentlig bare fantasien som setter grenser. Jo flere knagger, jo flere mennesker vil få opp bildet når de søker etter ting. For eksempel #Bondensmarked #Farmersmarket #lokalmat #Vinkelplassen #norskmatjatakk #norgetrengerbonden #markedsdag #matmarked #Lillehammer #spekeskinke #kvalitetsmat etc. Prøv å få med hva som skjer, hvor du er og hva du tilbyr. Folk som bare er ute å går og leter etter ting som skjer søker ofte opp en plass, en aktivitet e.l. og forhåpentligvis vil de da få opp at de kan komme på Bondens marked og handle norsk kvalitetsmat.
Instagram har gode forklaringer på sin nettside på alt fra å opprette en konto, til hvordan man bytter mellom privat og bedriftens konto. Følg linken: Instagramhjelp og klikk deg gjennom de ulike temaene du lurer på.
TripAdvisor
Har du en gårdsbutikk eller driver besøksvirksomhet kan en profil på TripAdvisor også være lurt. Det gjør det enklere for folk på reise å finne deg. Følg TripAdvisors egen bruksanvisning for å registere deg: Ny tripadvisoroppføring.
Det finnes en haug av andre sosiale medier plattformer, men vi har her valgt å fokusere på de som er størst og enklest å bruke. Dersom du ønsker å benytte deg av flere, som SnapChat, Twitter, Google, LinkedIn, YouTube etc, må du gjerne gjøre det, men har du kommet så langt finner du nok ut av fremgangsmåten på egenhånd.